Наталія Дресвяннікова: "Помилка власників бізнесу у тому, що вони віддаляються від нього"

Наталія Дресвяннікова: "Помилка власників бізнесу у тому, що вони віддаляються від нього"
Про те, як створювати бізнес, спираючись на цінності та цілі сталого розвитку

Дресвяннікова Наталія, директор і співвласниця ТОВ "Агроксі Україна" стала підприємицею нещодавно. Її команда прагне створити з командою ІТ-рішення для агробізнесу з врахуванням підходів блокчейн, створюючи основи економіки спільного виробництва та використання ресурсів (Sharing Economy). Найближчі плани створити глобальну карту елеваторів. Наталя, маючи досвід юриста, відкриває нові можливості як підприємиця у час постійних змін не лише  для себе, а головне — для інших. Вона зацікавлена у прозорості в різних проявах та партнерстві,  щоб працювати над Цілями сталого розвитку ООН у кожній сфері життя не лише в Україні, а й Африці.

Наталю, розкажіть, що найбільше ви цінуєте в житті?

Ціную відносини з людьми і час. Відносини довіри і поваги між людьми дуже крихкі, зазвичай, я, як і більшість людей, схильна окреслювати обмежене коло для спілкування і взаємодії: близькі, друзі, колеги, партнери. Світ такий неосяжний і відкритий тепер, що люди мене дивують дуже часто своєю неординарністю та інакшістю. А я дуже люблю дивуватись: можна сказати, це моє хоббі.

Взагалі, мені доволі складно спілкуватись із незнайомими людьми. Але я працюю над тим, що б постійно розширювати коло спілкування, цікавитись іншими та обмінюватись ідеями. Врешті решт, людина — соціальне створіння, і без іншої людини ми не можемо пізнати навіть себе, не кажучи вже про кумулятивний ефект 1+1>2.

А щодо часу, то, дійсно, час — єдиний не відновлюваний ресурс. Тому я — за те, що б з повагою ставитися до часу інших.

Коли ви зайнялися підприємництвом?

Фактично, я — підприємиця з лютого 2017 року, хоча Агроксі було створено ще у 2016 році. Це мій перший досвід підприємництва. Тобто в Агроксі я вперше відчула відповідальність за інших людей і за те, що ми створюємо, як важко знайти і розподілити обмежені ресурси в умовах розвитку бізнесу з нуля. А ще саме в Агроксі є відчуття ейфорії, коли бачиш результат нашої спільної роботи.

Ця роль для мене нова, я ще не маю впевненості в управлінні і контролі: вчуся. Насамперед, вивчаючи біографії і опис життя інших людей, не обов"язково з бізнесу.

Яким був шлях до створення власної компанії?

За освітою я — юрист, додатково навчалась у LIBA на MBA (Лондон). Майже весь час я працювала в юриспруденції. Спочатку — у великій будівельній компанії, потім  була громадська робота як координатора юридичних питань в команді по створенню системи держзакупівель, яка зараз називається Prozorro, робота в іноземній торговій експортній компанії і, нарешті, Агроксі.

Чи ви побудували "бізнес з нуля"?

Так, будували бізнес однозначно з нуля. Проект Agroxy  — це ТОВ "Агроксі Україна" та Agroxy Limited LTD (Велика Британія). Ідея народилась із намагань вирішити власні потреби: для виконання контракту з експорту борошна. Нам потрібно було закупити в Україні сировину (пшеницю), перемолоти її на борошно та сформувати партію. Я точно не знаю, як ці процеси працюють у великих компаніях і холдингах, але проблема закупівлі пшениці 2-3 класу в Україні — це майже непередбачуваний і ризикований процес: тобі треба обдзвонити телефоном велику кількість агровиробників, з"ясувати умови продажу, якимось чином перевірити якість і наявність зерна, і навіть підписаний контракт не гарантує тобі те, що ти отримаєш зерно від контрагента. На жаль, це наші українські реалії. Агроринок дуже консервативний у сфері інструментів маркетингу і продажу, хоча, пародоксально, проте факт, агровиробники з легкістю впроваджують інновації у вирощуванні і збиранні врожаю.

Ідея створення платформи як альтернативи існуючим хаотичним намаганням купити-продати зернові народилась у нас після декількох невдалих спроб купити зерно для виготовлення борошна. Було прийнято рішення купити вже існуючу в Україні платформу чи ресурс, що має відношення до агроторгівлі та виростити сучасну торгову платформу на цій основі, повністю ідейно переробити і створити унікальні онлайн-рішення для аграріїв.

У чому інноваційність підходів?

Наша гордість — це електронний, юридично значимий онлайн-редукціон торгівлі зерновими. Проте наше рішення можна використати в інших галузях. Ми врахували багато трендів — і технологічних, і поведінкових. Тепер не треба телефонувати, щоб продати-купити зерно і мати підтвердження у складській квитанції, а зробити це в один клік з автоматичним формування пакету документів для закриття угоди.

Система автоматично перевіряє в державних реєстрах компанії-учасниць, уповноважених представників, наявність, якість і кількість зернових для продажу, створює торги у вигляді редукціону (аукціон на пониження ціни) та формує документи. Сторони отримують справедливу ціну, заповнені рахунок-фактуру, прямий контракт, протокол торів та можливість підписати ці документи зручним для них способом та виконати угоду за найкоротший проміжок часу.

Інша наша сильна сторона — це те, що ми пропонуємо безкоштовні інструменти для аграріїв та аналітиків: розміщення заявок на закупівлю, продаж, карта елеваторів унікальним функціоналом, онлайн-калькулятори авто- та залізничної логістики, вартості зберігання продукції на елеваторі, ресурс з оренди агротехніки, продажу і купівлі насіння відповідно до державного реєстру насіння в Україні, середні ціни на основні агрокультури, сформовані за нашим унікальних алгоритмом, що використовує дані нашої платформи, каталог агрокомпаній.

Все це безкоштовні інструменти, створені нами для того, що б всі аграрії мали рівні можливості до доступу до відкритої інформації в АПК і знали, що завжди є інструменти для збільшення власного прибутку, популяризації електронних послуг і інструментів, а також почали формувати прозорий і відкрити ринок у агроторгівлі.

Чи ви експериментуєте лише в бізнесі?

Бізнес і освіта разом — це потужна сила змін. Саме з метою прозорості ринку ми співпрацюємо з освітніми закладами. Ми підписали з Полтавською державною аграрною академією договір про співпрацю. До речі, ректорка академії Аранчій Валентина Іванівна — дуже прогресивна лідерка і успішна інтеграторка інновацій в академії. Результат — використання системи Агроксі в навчальному процесі серед студентів для вивчення електронної торгівлі і для практики в реальних умовах. Студенти академії використовують під час навчання нашу платформу, як приклад торгової онлайн-платформи в агросфері, у тому числі і використання редукціону і технологій blockchain (розподілених баз даних) для забезпечення достовірності й надійності інформації, що зберігається та обробляється під час торгів, та швидкості укладених угод.

У грудні 2018 року ми разом з Полтавською академією перемогли у IV конкурсі партнерських проектів "Бізнес, що розвиває освіту", де ми змагались з провідними міжнародними та українськими компаніями.

А що далі буде з Агроксі?

З часом ідея Агроксі так розрослась, що цінність платформи можна збільшити, забезпечивши повний цикл послуг для аграріїв "від поля до виделки" (supply chain management). Наша стратегія передбачає у наступному році кардинальне розширення функціоналу.

Наша команда в Україні — невелика, основу їй складають програмісти. Деякі функції ми передали на аутсорс. Проблема полягає в адмініструванні та занадто високих податках і платежах для нас, як для бізнесу, що представляє безкоштовний продукт і не має в найближчих планах отримання прибутку.

Із найближчого — починаємо реалізовувати плани щодо створення глобальної карти елеваторів за допомогою штучного інтелекту (AI), будуємо систему supply chain management.

Чи ви хочете розвиватися самотужки чи шукаєте партнерів?

Для нас важливе партнерство з іншими бізнесами. Ми плануємо розширити коло наших партнерів, зокрема в сфері точного землеробства (precision farming). Наразі ми співпрацюємо з opendata bot у сфері отримання інформації з держреєстру щодо юридичних осіб, з компанією Shipnext: автоматизація вантажних, танкерних та контейнерних логістичних експортно-орієнтованих агротоварів. Наша мета — забезпечити оцінювання вартості в режимі реального часу та рішення щодо логістичного бронювання, яке охоплює морські перевезення, вантажні перевезення залізничним транспортом, митне оформлення та пов'язані з ними ланцюги поставок (EXW> CPT> FOB> CIF). Для поширення практики використання електронних інструментів співпрацюємо з Полтавською академією.

Управління бізнесом залежить лише від рішень співвласників і менеджменту?

Особлива наша гордість — це наша консультативна рада з числа експертів. Варто залучати експертів з різноманітним досвідом. До речі, маємо жінку  в раді: досвідчена менеджерка найвищого рівня великого сільськогосподарського виробника в Україні, інші — чоловіки. Наведу приклад їх досвіду:

- очільник і керуючий партнер однієї з найбільших консалтингових та бухгалтерських фірм України;

- досвідчений топ-менеджер іноземної компанії зі спеціалізацією в основному в Східній Африці з досвідом понад 15 років у бізнесі з торгівлі товарами та досвідом налаштування та виконання операцій;

- директор великої Лондонської фінансової установи, з досвідом у фінансах більше ніж 10 років.

У яких країнах розвиваєте бізнес? Куди  експортуєте або плануєте експорт?

Під експортом я буду розуміти відкриття платформ в інших країнах: наразі відкриваємо платформу в центральній Африці (Танзанія і сусідні країни), Великобританії, плануємо Індію і дуже хочу знайти партнера в Латинській Америці.

У пріоритетах — Турція і Емірати як торгівельні хаби в Азії. Хочу згадати і Офіс з просування експорту, що організовує торгові місії і навчання, в яких ми дуже часто беремо участь. Ми відвідали шість країн, три торгові місії. Так оперативно ми б не змогли самостійно відвідати стільки країн і поставити на такий високий рівень пошук місцевих партнерів. І якщо хтось вагається, або ще не скористався їх можливостями — зараз саме час.

Мені допомагає в розвитку бізнесу те, що я отримую в під час освітніх семінарів, вебінарів, нетворкінгових зустрічей власниць бізнесу в рамках програми She Exports, одна з яких — конференція ITC SheTrades Global 2018 у Ліверпулі. Тут є багато можливостей для пошуку партнерів, зустрічі з цікавими людьми і, звичайно, зустрічі з тими, хто вже став тобі другом. У цьому я отримую неймовірне натхнення.

Що є вашим компасом у бізнесі, коли приймаєте рішення або звільняєтеся від неважливого або неактуального продукту чи послуги?

Щодо продукту, для мене головне правило — визначити, у чому цінність для користувачів (клієнтів, партнерів), і взагалі, в чому прихована перевага того чи іншого впровадженого рішення (що ми створюємо такого, що важко придбати чи скопіювати), а потім вже "розбиваємо" велике рішення на задачі і аналізуємо, чи можемо ми самостійно впровадити це рішення, або які ресурси треба залучити, щоб його впровадити.

На що зважати, коли обирати партнера в бізнесі?

Мій досвід говорить, що важко йдуть перемовини з кількох причин, особливо через відсутність довіри у кооперацію та нерозуміння спільних перспектив. Також має значення, наскільки охоче бізнес відповідає на наш запит про співпрацю.

Я і акціонери маємо однаковий погляд на деякі фундаментальні принципи. Наприклад, ми точно знаємо і розуміємо, що в РФ не будемо відкривати Агроксі, ніколи не дамо своє "коробочне" рішення для створення платформи з торгівлі шкідливими, небезпечними предметами, не готові розглядати залучення інвестицій від непрозорого і сумнівного бізнесу і такого, який може безпосередньо вплинути на незалежність та неупередженість нашого бізнесу.

Як варто вести себе, щоб розвивати власний бізнес (знайти партнерів та клієнтів) в Африці?

Важке питання. Думаю, велику роль грає авторитет як країни, так і компанії. Наш бізнес має британського інвестора, а також те, що один із наших членів консультативної ради є представником фінансової сфери в Східній Африці. Ми проводили з ним обговорення по залученню в нашу консультативну раду понад три місяці. Із таким представником в Африці відкриваються нові можливості.

У багатьох країнах Африки великий вплив на бізнес мають китайські компанії: вони вкладають в Африку великі інвестиції і, звісно, мають величезний вплив на ринок. Так само в африканських країнах твій бізнес не сприймають серйозно, якщо ти не пропонуєш, окрім продажу, інвестиції в Африку.

Моя порада: треба обов"язково відвідати ті африканські країни, до яких плануєте експортувати чи де хочете знайти партнерів.

Чи однаково до часу ставляться у ділових стосунках в Україні та країнах Африки? Що врахувати у роботі?

Я можу говорити про власний досвід спілкування з танзанійськими і кенійськими бізнесменами. Дивно, але я умовно поділила представників африканського бізнесу на дві категорії: молоді люди, які появляють проактивність і пунктуальність, добре знають про "бізнес по-європейськи" і представників більш зрілого віку, які схожі на наших — трохи апатичні, недовірливі, дещо невідповідальні і не так цінують час, як ми звикли.

Велике значення для африканців має те, хто тебе представив. Якщо вони розуміють, що ти їм тут і зараз не даєш те, що їм треба, — втрачають інтерес. Трохи перебільшують, розповідаючи про свій бізнес. Але, в цілому, не можу сказати, що чимось кардинально відрізняються від українського бізнесу. Головне — викликати цікавість до себе. Не можу сказати нічого поганого з приводу відношення африканців до жінок в бізнесі: так само чемні, як і з чоловіками, не відчула інакшого ставлення до себе.

Що в останній час ви змінили у звичках і як порадите підвищити власну продуктивність?

Більше читати, не обов"язково літературу з бізнесу, менше часу проводити у Facebook. Варто вести записник з зустрічами і завданнями. Завдання ділити на три категорії:

- ті, що стосуються найважливішого (деякі говорять, що це — місія): що саме треба зробити, щоб наблизитись до його виконання;

- ті, що стосуються проміжних цілей: що саме треба зробити, щоб виконати плани на найближчий період;

- ті, що стосуються поточної діяльності, зокрема не пов"язані безпосередньо з бізнесом.

Ходити пішки та користуватись метро, а не автомобілем: там я можу читати і завжди можу розрахувати дорогу, не гаючи час на затори.

Що ви порадите жінкам, які хочуть створити власний бізнес?

Спілкування з жінками, які мають досвід підприємництва, бути готовим до перших невдач. Якщо є вагання і нерішучість — знайти впевненого у собі партнера чи ментора. Але краще, що б партнери були зацікавлені у вашому бізнесі. У мене роль впевненого у собі партнера відіграє мій чоловік і генератор ідей — Андрій Дресвянніков. Я знаю, що я — гарний виконавець і роль керівника складна для мене. Таким чином ми, обговорюючи операційну діяльність чи стратегії розвитку, віднаходимо гармонійне рішення, не впадаючи у крайнощі: перевіряємо через мою нерішучість та його супероптимізм.

Я вчусь і знаю, що власним прикладом показую своїй команді роботу: люди навкруги відчувають, що ти живеш своїми ідеями і бізнесом і віриш, що робиш правильні речі — тоді і команда працює з натхненням і віддачею.

Ну і ще: звернутись в She Exports. Записатись на найближчий семінар, тренінг чи зустріч, познайомитись з жінками, що також туди прийдуть. Ніщо так не надихає, як успіх інших: хочеться повторити і перевершити. Поки не потрапила в це середовище, я не уявляла, якою великою є частка бізнесу, власницями або керівницями яких є жінки, які вони всі різні. Деякі історії — просто неймовірні, і я б ніколи в них не повірила, якщо б не знала тих жінок особисто.   

Що таке активне довголіття в бізнесі? Що ви для цього робите?

Я поки що можу лише уявляти, що таке активне довголіття. Але, спостерігаючи за бізнесом інших і будучи найманим працівником, думаю, що основна помилка: власники і топ-менеджери віддаляються від свого бізнесу, багато делегують і випадають із життя компанії. Це призводить до того, що реальність їх не збігається з реальністю працівників. Тому їх рішення стають неефективними. Інша справа — якщо компанія дуже велика: там діють закони взаємодії елементів складних систем.

Буду банальна і скажу, що головне в компанії — це люди. Ми будуємо команду, у нас люди відчувають свою причетність до творення чогось нового, сподіваюсь, що розуміють, що ми створюємо і для чого (принаймні, коли я питаю, чи розуміють вони, для чого і що ми робимо — отримую ствердну відповідь). Коли хтось йде з команди я переживаю справжню зневіру, адже вважаю, що людина йде не тільки тому, що йому пропонують кращі умови, але й тому, що не вірить в те, що ми робимо.

Наступне, що ми робимо, — це досліджуємо новини в технологіях, що мають відношення до нашого бізнесу. Аналізуємо, як ми можемо такі технології застосувати в нашій системі і як швидко.

І ще, я впевнена, що якісний продукт завжди знайде своїх відданих клієнтів, тому слід приділяти велику увагу якості продукту, який виробляєте. У нас для цього існує система внутрішніх стандартів та процедур.

Чи є у вас ментори? Що найціннішого вони вам порадили або покращили як підприємиці?

Я вже згадувала про нашу консультативну раду. Вони не лише дають пораду, а своєю присутністю в Агроксі постійно мені підтверджують, що те, що ми робимо — це важливо і необхідно людям. Достатньо того, що керівник однієї з найбільших аудиторських компаній світу слухає про наші новини і дає абсолютно практичні поради. Свіжий приклад: порада розробити алгоритм, що буде генерувати прогнози за певними показниками на підставі вже зібраних даних.

З іншим членом нашої консультативної ради, який працює в фінансовій установі з світовим ім"ям, ми оновлюємо із врахуванням подій цього року нашу стратегію та бізнес-модель за методикою А.Остервальдера (Business Model Canvas).

Як ви розвиваєте інноваційність бізнесу та членів вашої команди?

Ми — це і є інновації. Суть — партнерство і відкритість до нових ідей: багато подорожуємо, розповідаємо про себе і слухаємо інших, постійно моніторимо нові технології.

Які тренди майбутнього ви враховуєте у своїй роботі?

Я останній час працюю над необхідністю впровадження цілей сталого розвитку: особливий акцент на якісній освіті та відповідальному партнерстві. Це важливо не лише для розвитку, але й для майбутнього, і не треба чекати часу, коли твій бізнес стане великим і прибутковим, треба діяти паралельно.

Також ми впроваджуємо ідею supply chain management: всі процеси від поля до кінцевого продукту — в одному місці, в одній системі: це і зручно для того, хто вирощує (все в одному місці, все інтегроване), і для того, хто купує, адже можна буде перевірити всі стадії вироблення продукту — яке насіння застосовувалось, які добрива, хто обробляв, хто зберігав, переробляв, тощо.

Ми використовуємо технологію blockchain (розподілених баз даних) для забезпечення достовірності й надійності інформації, що зберігається та обробляється під час торгів, та швидкості укладених угод і плануємо також для об"єднання в майбутньому з іншими платформами і майданчиками для перехресної торгівлі.

Ну і те, що поки що ми не афішуємо, але я анонсую дуже коротко: ми працюємо над впровадженням деяких технологій штучного інтелекту і плануємо у березні 2019 року реліз нового глобального продукту на нашій платформі. Це пов"язано з аналізом великих масивів відкритих даних.

Що означає для підприємиць бути відкритими змінам та створювати нові можливості для жінок в бізнесі?

Нові можливості я бачу в доступності освітніх ресурсів: зараз багато знань можна отримати онлайн, що дуже зручно. Нові можливості для жінок — це обопільно вигідна кооперація, об"єднання в альянси і союзи, вихід на нові ринки не в конкуренції, а в кооперації. Я в це вірю і готова втілювати такі ідеї.

Що змінилося у вашому бізнесі завдяки участі у програмі She Exports?

Я вирішила проблему з самоіндентифікацією в бізнесі: відповіла на питання, хто я в Агроксі, яка моя роль є і яка має бути. І ще я маю дуже сильні враження від участі у масштабній конференції ITC SheTrades Global 2018 у Ліверпулі. Перше — це те, що твій світ змінюється. Коли ти вперше бачиш кількість і розмаїття майже 400 власниць бізнесу в одному місці, ти усвідомлюєш, що всі вони колись прийняли рішення забезпечувати себе, розраховувати на власні сили і керувати своїм життям і добробутом (навіть, якщо таке рішення було вимушеним). Жінки вирішили обрати роль, про яку у багатьох країнах стереотипно вважають, що вона — чоловіча.

Я багато чого запам"ятала корисного з розмов між учасницями: досвід балансування між управлінням компанією і стосунками з родиною, дітьми; досвід партнерства з чоловіками; досвід невдач. Про таке не прочитаєш у книгах.  

Інтерв"ю підготувала Аліна Севастюк, керівниця програми She Exports Офісу з просування експорту
Читайте також: Sustain your business: Как развиваться в постоянно меняющемся мире

Щоб бути в курсі найцікавішого з ZZА! — підписуйтесь на наш Telegram!