Дилеми стартаперів: 4 зони невизначеності та способи їх подолання

Дилеми стартаперів: 4 зони невизначеності та способи їх подолання
Цінні думки із книги професора Гарвардської школи бізнесу

Коли потенційний засновник приймає рішення про створення стартапу, на нього очікує чимало перешкод. Він може стати до справи, не подумавши про те, чи дозволяють його навички й мотивація досягти успіху. Він може зосередитися на проблемах бізнесу без урахування своєї особистої життєвої ситуації або ж з ентузіазмом почати реалізовувати ідею, яка ще не отримала об'єктивної оцінки. Засновники, які створюють компанію надто рано, нерідко наражають себе на невдачу. Ті, хто зволікає задовго, чий звичний спосіб життя скував розум і тіло (поточні витрати занадто високі, щоб відмовитися від стабільної зарплати), у результаті жалкують, що так і не зробили рішучого кроку. Про все це пише професор Гарвардської школи бізнесу Ноам Вассерман у своїй книзі "Дилема засновника бізнесу", яка нещодавно вийшла у видавництві Vivat.

Вассерман говорить, що є три фактори, що сприяють підприємництву: сприятливі кар'єрні обставини, ринкові обставини та особисті обставини. Якщо всі фактори співпадають, то треба робити рішучий крок. Проте така ситуація — велика рідкість, і дочекатися ідеального моменту для відкриття власної справи майже неможливо.

А от найскладніші дилеми виникають у вельми поширеній ситуації, коли потенційний засновник охоплений бажанням узятися до справи, але лише два з трьох чинників сприяють створенню компанії. Тож, якщо ідеал недосяжний, як визначити, чи достатньо ви до нього наблизилися? Пропонуємо розглянути чотири такі зони невизначеності, про які пише Вассерман.

"У мене є все, крім ідеї"

У своїй книзі Вассерман пише про Баррі Ноллза, засновника Masergy. 25 років той присвятив великій телекомунікаційній компанії GTE; коли GTE оголосила про злиття з іншою компанією, Ноллз пішов. Змінивши декілька робочих місць, він зробив рішучий крок і створив власну компанію -провайдер телекомунікаційних послуг. Особисті та кар'єрні обставини складалися для нього якнайкраще. Він мав навички, контакти та досвід, необхідні професіоналу, щоб створити власний стартап. Однак у нього не було гідної ідеї, хоча він добре уявляв свою сферу діяльності. Без ідеї він не міг оцінити ринкову кон'юнктуру, а тим паче створити стартап. Щоб розв'язати цю проблему, Баррі ретельно продумав концепцію бізнесу, а потім склав бізнес-план, який спирався на накопичений ним людський і соціальний капітал. Інший варіант для того, кому не вистачає ідеї, — знайти співзасновника, у якого є ідея, але немає того, що є у потенційного засновника. Отже,

Потенційні розв'язання:

1. Оцінити потенційний ринок, споживачів та бізнес-моделі методом "згори вниз".

2. Знайти генератора ідей, чиї переваги  доповнюють ваші недоліки.

3. Брати участь у створенні інших стартапів у ролі консультанта чи інвестора стартового капіталу.

4. Відвідувати конференції й читати журнали та блоги, присвячені сфері ваших професійних інтересів.

"Я погано озброєний і не готовий до боротьби"

В іншого героя книги Тіма Вестерґрена була ідея створення онлайн-сервісу Pandora Radio, а ринкові умови сприяли реалізації його планів. Однак Тім відчував, що для створення компанії йому бракує професійних знань і досвіду. Колишній музикант і композитор, він не уявляв, із чого почати. Плануючи створення продукту, такий засновник повинен усвідомити, що йому бракує важливих навичок і зв'язків, і визначити, чого саме замало в його людському і соціальному капіталі.

Потенційні розв'язання:

1. Знайти роботу, що дозволить вам познайомитись із відповідними функціями чи галуззю.

2. Відвідувати заходи для підприємців.

3. Знайти співзасновнкиів, консультантів чи наставників, які вас доповнюватимуть.

4. Знайти курси чи програму, що допоможуть ліквідувати недоліки. 

"Я можу зашкодити своїй родині"

Підприємець Стів Бланк показує чотири основні варіанти самообману підприємця: "Я роблю це лише заради своєї сім'ї", "Моя партнерка/партнер мене розуміє", "Усе, що мені потрібне, — це створити один-єдиний стартап, який досягне успіху, і тоді я зменшу оберти або відпочиватиму", "У майбутньому я зможу приділяти більше часу дружині та дітям". Він дійшов висновку, що для нього жодне з цих тверджень не мало нічого спільного з дійсністю. Тож, стверджує Стів, "із часом я почав визнавати ці помилки і шкодувати про те, як безуспішно намагався врівноважити роботу й особисте життя".

Потенційні розв'язання:

1. З'ясувати, що лякає вашу дружину або чоловіка, та обговорити шляхи подолання цих страхів.

2. Узгодити питання про реальні терміни створення стартапу та виділені ресурси.

3. Розглянути можливість створення стартапу в режимі неповної зайнятості.

"Мої "кайдани" стали занадто міцними"

Засновник, який створює компанію на пізньому етапі кар'єри, повинен пам'ятати про небезпеку зволікання: не варто без кінця займатися накопиченням людського і соціального капіталу. При цьому необхідно робити заощадження з метою забезпечити собі "подушку безпеки" і створити стартовий капітал для майбутнього стартапу, а також намагатися мінімізувати поточні витрати, щоб не звикати до "золотих кайданів" або надто розкішного життя. За чотири роки після заснування Masergy Ноллз поскаржився: "Шкода, що я не став підприємцем набагато раніше! Чому я так зволікав?"

Потенційні розв'язання:

1. Заощадити гроші, щоб забезпечити собі "подушку безпеки" та стартовий капітал.

2. Звести до мінімуму видатки.

3. Уникати накопичення надлишкового та нерелевантного людського й соціального капіталу.

4. Уважно вивчати договори про відмову від конкуренції та інші обов'язки перед їх підписанням.

Тож, засновникам, які роблять крок до підприємництва на ранньому етапі кар'єри, варто замислитися про залучення співзасновнкиів, найманих працівників або інвесторів, які допоможуть компенсувати прогалини в їхній підготовці. Для цього доведеться виділити їм частку акціонерного капіталу, делегувати право прийняття рішень і виплачувати відповідну винагороду. Ті, хто створює свою компанію на більш пізньому етапі кар'єри і вже встигли сформувати необхідний капітал, частіше діють поодинці й мають можливість пропонувати менш щедру компенсацію, залучаючи до участі в проекті інших спеціалістів. Тому в першому і другому випадках можливі абсолютно різні результати.

Читайте також: В дело как в космос: Каких людей должны набирать в команду менеджеры сегодня